2 grudnia2021r. odbyła się XXXIII sesja Rady Gminy Powidz.
Na sesji podjęto następujące uchwały:
1) zmieniającą uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Powidz;
2) w sprawie zmian w budżecie Gminy Powidz na 2021 rok – do budżetu wprowadzono nowe zadanie: Przebudowa ul. Ogrodowej w Powidzu – I etap, planowane do zrealizowania w roku bieżącym (na gruntach będących własnością Gminy). Zwiększono także wsparcie dla OSP Powidz z przeznaczeniem na zakup specjalistycznych ubrań, radiotelefonu aparatu powietrzno – nadciśnieniowego, jako wkład własny w związku z uzyskaniem dofinansowania z WFOŚiGW przez jednostkę. Ponadto dokonano zmian po stronie dochodów i wydatków w związku z dostosowaniem ich do planowanego wykonania;
3) zmieniającą uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Powidz – z uwagi na objęcie systemem gospodarowania odpadami komunalnymi nieruchomości niezamieszkałych z wyjątkiem nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, i innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, koniecznym stało się dostosowanie treści regulaminu do nowej sytuacji organizacyjnej. Zapisy merytoryczne regulaminu nie uległy znaczącym zmianom, jednakże należało uregulować kwestie częstotliwości i sposobów pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości. Doprecyzowano także minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie poszczególnych nieruchomości. Postanowiono również o usunięciu zapisu stanowiącego o możliwości zbierania odpadów w workach 240 litrowych, z uwagi na niestosowanie ich w ramach systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie gminy;
4) zmieniającą uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi – z uwagi na objęcie systemem gospodarowania odpadami komunalnymi nieruchomości niezamieszkałych z wyjątkiem nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, i innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe koniecznym było dostosowanie treści przedmiotowej uchwały. Doprecyzowano § 3 stanowiący o częstotliwości odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości niezamieszkałych tj. budynków użyteczności publicznej, nieruchomości, na których prowadzona jest działalność: gastronomiczna, hotelarska, agroturystyczna i innych obiektów w myśl ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, nieruchomości, na których prowadzona jest działalność tj. usługowa, handlowa, produkcyjna, rzemieślnicza oraz szkół, żłobków i przedszkoli. Z uwagi na przyjęcie do systemu gminnego większości nieruchomości niezamieszkałych zaktualizowano zapisy w poszczególnych paragrafach stanowiących o właścicielach nieruchomości (§ 2, § 7), a także usunięto § 4 uchwały;
5) w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – zmiana uchwały spowodowana jest chęcią zaktualizowania jej treści, polegającą na usunięciu zapisu o właścicielach nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywane jedynie przez część roku, którzy zobowiązani byli wnosić ryczałtową opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, bez wezwania z góry do 10 lipca danego roku kalendarzowego. Z uwagi na fakt, iż obecnie w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Powidz znajdują się znajdują się nieruchomości zamieszkałe oraz niezamieszkałe z wyjątkiem nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, i innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, należało dokonać zmian w przedmiotowej uchwale. Zgodnie z uchwałą, właściciele nieruchomości zobowiązani do uiszczenia opłaty, muszą ją płacić co miesiąc do 15 dnia każdego miesiąca;
6) zmieniająca uchwałę w sprawie pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – biorąc pod uwagę, iż kwota 182 000 zł z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest niewystarczająca, by pokryć koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w roku bieżącym bez konieczności podnoszenia w 2021 r. opłaty, postanowiono o podjęciu uchwały zmieniającej, stanowiącej o kwocie 217 000 zł przeznaczonej na pokrycie kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Powidz;
7) w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru położonego w obrębie ewidencyjnym Polanowo, gm. Powidz – opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmuje działki ewidencyjn nr 7/3, 7/4, 7/5, 7/6, 7/7 arkusz mapy 1 o łącznej powierzchni 0,6510 ha, położone w miejscowości Polanowo, gmina Powidz i obejmuje teren oznaczony w obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego symbolem: – ML – tereny zabudowy letniskowej – rekreacji indywidualnej. Rada Gminy Powidz, korzystając ze swych ustawowych uprawnień wynikających z ustaw: 1) ustawy o samorządzie gminnym, 2) ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – po przedłożeniu pod rozwagę przez Wójta Gminy możliwości sporządzenia stosownego planu uznała, iż jest to zamierzenie zasadne. Podjęta uchwała stanowi wyraz woli Rady Gminy względem kształtowania przestrzeni na obszarze gminy. Powyższa decyzja wpisuje się w instytucję tzw. władztwa planistycznego gminy i jest przejawem racjonalnego gospodarowania przestrzenią gminy. Przedmiotowa uchwała czyni zadość zarówno oczekiwaniom społeczności lokalnej jak również obowiązującym przepisom prawa. Opracowanie nowego planu pozwoli właścicielom nieruchomości na racjonalne ich zagospodarowanie;
8) w sprawie zasad na jakich przysługują sołtysom diety i zwrot kosztów podróży służbowych – biorąc pod uwagę inflację, obecne podwyżki dla samorządowców, ciągłe zwiększanie zadań sołtysa wynikających ze statutu sołectwa (m.in. realizacja funduszu sołeckiego), a także zwiększanie obowiązków z zakresu administracji publicznej, zaproponowano zwiększenie wysokości diety miesięcznej przysługującej sołtysowi. Przy ustalaniu wysokości diety wzięto pod uwagę wysokości diet sołeckich w okolicznych gminach. Ponadto zdecydowano o zwiększeniu diety za opiekę nad świetlicami wiejskimi, która stanowi rekompensatę za wkład wniesiony w sprawne funkcjonowanie świetlic;
9) w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczej straży pożarnej z terenu Gminy Powidz za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub Gminę Powidz – zgodnie z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciw pożarowej obowiązek określenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków Ochotniczych Straży Pożarnych, którzy uczestniczyli w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych organizowanych przez Państwową Straż Pożarną lub Gminę spoczywa na Radzie Gminy i winien być określony w drodze uchwały.
Mając na celu uporządkowanie spraw związanych z wypłatą ekwiwalentu dla strażaków ochotników biorących udział w akcjach ratowniczych i szkoleniach podjęcie przedmiotową uchwałę. Stawkę ekwiwalentu za każdą godzinę udziału w działaniu ratowniczym ustalono na poziomie 19,00 zł. Stawkę za udział w szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub Gminę Powidz pozostawiono na poziomie 7 zł;
10) w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy Powidz – ustawa z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz niektórych innych ustaw w art. 11 zmieniła art. 37 ustawy o pracownikach samorządowych:
– nadała nowe brzmienie ust. 3, zgodnie z którym maksymalne wynagrodzenie osób, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (tj. osób zatrudnionych na podstawie wyboru), nie może przekroczyć w okresie miesiąca 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1658).
– dodała ust. 4, zgodnie z którym minimalne wynagrodzenie osób, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (tj. osób zatrudnianych na podstawie wyboru), nie może być niższe niż 80% maksymalnego wynagrodzenia określonego dla poszczególnych stanowisk w przepisach wydanych na podstawie ust. 1 (tj. w rozporządzeniu Rady Ministrów). Przepis ust. 4 określa także, że maksymalne wynagrodzenie na danym stanowisku stanowi suma maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego, a w przypadku osoby, o której mowa w art. 36 ust. 3 (tj. wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, marszałek województwa), także kwoty dodatku specjalnego.
W świetle powyższego koniecznym stało się wydanie przez Radę Gminy nowej uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy, co uczyniono ustalając wynagrodzenie na poziomie 90% stawek z właściwych przepisów.
Dodaj komentarz
Twój adres email nie zostanie opublikowany *